Jak se zbavit zlozvyku?

17.02.2018 14:27

Dnešní téma zaměřím na praktičtější resp. fyzičtější formu existence. Předem upřesním, že nemám na mysli zlozvyk jakožto maličkost, detail či výchylku v chování, jaká bývá neškodná, nýbrž něco, co člověka brzy může udělat vyčerpaného, bez špetky disciplíny a naplnění ze života. Opět to odvinu od vlastní zkušenosti.

Na pc jsem měla novou (karetní) hru v podobě adventury, kde se dobývají města a může se v těch kartách kouzlit. Co si budeme povídat, brzy jsem tomu propadla. Ovšem a jelikož jsem si vědoma možností žití a bytí, tak posléze to ve mně vyvolávalo pocit nespokojenosti se sebou. Takto naplňuji efektivně vlastní záměry? Funguje to stejným způsobem, kdy si člověk s duchovním pochopením nebude pro "lepší život" ve vyšších dimenzích přát luxusní vůz, bude sám na sobě dál pracovat a vyžadovat po sobě zdokonalování se v trpělivosti, vůli, schopnosti zrealizovat to, co si vytyčil za cíle, pracovat na vlastní niterné harmonii v propojenosti s tím, co přichází nebo odchází. Ale auto ke spokojenosti nepotřebuje. Stejně tak já k naplnění nepotřebuji hraní karet, mají mi sloužit jako odpočinek a dokud a pokud na nich pokračuji a opravdu si u nich odpočinu, do té doby je to dobré. Kdy to přestává být v pohodě? Jakmile po zavření očí vidím plochu počítače s kartami! To už značí, jak této činnosti dávám nadbytek času a vlastní pozornosti, energie. A ostatní věci okolo zdánlivě upadají v dočasnou bezvýznamnost. Avšak pociťuji vnitřní napětí, že bych chtěla ještě podniknout něco jiného, zabavit se různými způsoby než jen tímto konzumním, jaký ve mně ubíjí tvůrčí potenciál! Trpěla jsem jako dítě z televize, té bylo nadmíru a nyní se vrací podobná letargie, nechuť dělat něco jiného, úpadek motivace - kvůli hře.

Řeknu si - je hnusně, je únor, počasí listopadové, všechno je stejné, takže v tu chvíli se přinutím vyhledat změnu. Nejít klasicky jako většinu víkendů za tchyní, i když je fajn, po čase bychom se omrzeli, ostatně se s ní vídám každou chvíli. Zkrátka vypnu počítač a raději půjdu uklidit stylem, jakým jsem dlouho neuklízela nebo vyzkoušet v mezičase několik jógových pozic. :-) Meditace také pomáhá a uvolní mi kapacitu mysli a pozornosti na podstatnější záležitosti.

Ke zbavení se zlozvyku stačí podniknout pár kroků - uvědomit si a popsat vlastní problém, jak jsem to nyní udělala a stanovit si nové hranice nebo cíle, co s tím hodlám dělat. Inspirace mi chodí přirozeně dost, tak proč bych si tímto měla násilně zavírat kohoutky? Jestli v budoucnosti nepotřebujeme peníze, tak jedině proto, že člověk budoucnosti ovládá zákony mysli a hmoty a peníze se tímpádem stanou komoditou beze smyslu. A takoví lidé se nebudou chtít vrátit do systému současnosti, čas aktivně budou trávit ve stavu mysli, jaký jim zajistí ..hmm svobodné, uvolněné bytí/plynutí.

Představ si, člověče, tu svobodu a zodpovědnost, jakou za sebe v novém pojetí máš! A pak se vrať myšlenkou k vlastnímu stavu nyní - no nemáš svobodu, když jsi závislý na zlozvyku, tož!